Was het een jaar geleden nog een hele gok om iets online te bestellen, tegenwoordig draait geen mens er zijn hand meer voor om. Tenminste dat zou je denken. Maar wanneer je online een jurkje wil bestellen of iets anders heb je natuurlijk allereerst een betaalrekening nodig en idealiter de mogelijkheid om online te bankieren. In dat geval is online een jurk bestellen heel simpel, want bijna alle websites hebben de mogelijkheid om met Ideal te betalen.
Wanneer je je vintage jurk hebt uitgekozen en in het virtuele winkelmandje hebt gedaan kun via een button naar betalen gaan. Je moet wel eerst akkoord gaat met de algemene en leveringsvoorwaarden door het hokje aan te vinken. Natuurlijk moet je altijd eerst iets lezen voor je akkoord gaat, maar wanneer je op een vertrouwde website zit kun je er vanuit gaan dat er niets bijzonders staat.
Handig om te controleren bij online aankoop van vintagejurk: de verzendkosten en retourprocedure
Wat je wél altijd moet checken voordat je iets definitief bestelt is wie de verzending verzorgt (PostNl, GLS of anders? Postnl verbetert voortdurend haar klantgerichtheid waardoor je nu bijvoorbeeld een berichtje krijgt per email wanneer je pakketje aankomt).
Of het door de brievenbus past of niet (de kosten voor een brievenbuspakje zijn de helft van pakketpost dus loont de moeite om dit te checken en je hoeft er niet voor thuis te blijven als het door de brievenbus past)
Wat de totale verzendkosten zijn van je vintage jurk of accessoires
Of je eventueel onder de online aankoop uit kunt (formeel heeft iedere klant het recht op een aantal dagen bedenktijd waarbinnen je je vintage aankoop ongedaan kunt maken). Wat de kosten zijn die samenhangen met retourneren van de door jou aangeschafte vintage jurk of andere retro spullen (ook hier is wel een wettelijke regeling voor namelijk dat de retour kosten voor rekening zijn van de leverancier maar lang niet iedere website hanteert deze regel.
Op zich begrijpelijk want de kosten zouden behoorlijk kunnen oplopen wanneer een klant continu spullen bestelt en dan hopelijk ongebruikt terugstuurt)
Wat je kunt doen wanneer je bestelling niet op tijd is (ook dan is het handig om te kijken of af te spreken of je je jurk kosteloos kunt terugsturen
Leverancier van vintage jurken afhankelijk van verzending
Hoewel de meeste vintage jurkjes en accessoires die je online bestelt volgens tijd op afspraak geleverd worden kan het altijd gebeuren dat er een pakje zoekraakt of beschadigd wordt tijdens het bestelproces. De vraag is dan wie er verantwoordelijk is.
De vintage jurken leverancier zal je verwijzen naar degene die de boel verzonden heeft, maar die zal ook vaak terugverwijzen naar de leverancier. Lastig! Grote webwinkels proberen daarom steeds meer zélf grip te krijgen op de verzending zodat ze klanten meteen duidelijkheid kunnen geven als er iets mis is gegaan in de procedure. Persoonlijk vind ik dat de verantwoording altijd bij de leverancier ligt.
Met een goede en stevige verpakking, duidelijke adressering en afzender en natuurlijk voldoende porto, gaat er eigenlijk niet snel iets mis. Als het wel gebeurt is het wel zo klantvriendelijk om de klant onmiddellijk een vervangende vintage jurk of accessoires toe te sturen. Het verhalen van de kosten op PostNl is iets dat de vintage website zelf moet regelen, niet de bestellende klant.